Отже, як вже й анонсував в попередній статті “По місцях бойової слави УПА. Локальна екскурсія (власними силами) в урочище Гурби”, протягом суботи-неділі (26-27.06.2010) ми з кумами відвідали урочище Гурби. Було нас аж 6 чоловік: дружина Ольга, синочок Андрійко, кума Люда, кума Ніна, кум Володя та я. Але в “танк” (Нива-21213 “Тайга”) помістилися всі. І навіть не вельми обтяжливо, як запевняли куми, котрі угніздилися на задньому сидінні втрьох + Андрійко :). Ну і кум Володимир попередньо домовився з війтом села з мальовничою назвою Зелений Дуб за ночівлю. Нам тамошній війт (дай йому Бог здоров'я) виділив цілу хату, котру ніби-то купили якісь кияни, і вряди-годи приїжджають туди, як на дачу. Хата була абсолютно нормальна, з купою ліжок в кожній кімнаті, величезною майже порожньою (за винятком купи нарубаних дров) стайнеюю. Але про побут розповім пізніше.
Одним словом, приблизно о 12-30 вирушили ми вп'ятьох (я за кермом, Ольга, кума Люда, Андрійко та син білашевських кумів Володя, котрий акурат того ранку повертався додому з Києва і мав щастя попасти на нас :)) з Рівного на Білашів забрати кума Володимира та куму Ніну. По дорозі заїхали ще в супермаркет “затаритися” певними предметами першої необхідності 8-) і, зрештою, без пригод добралися до кумів. Там ще хвилин 40-50 “чухалися”, пакували та перепаковували речі, а всі окрім мене (за кермом все ж таки був :-/) ще й закусювали бутербродами. Але, дякувати Богу, десь за годину таки виїхали з Білашева на Гурби.
Як я вже писав, Гурби нині — це не село, а певна місцевість (урочище), котра раніше таки була селом. Дорога з Рівного до Гурб нескладна. Але оскільки ми їхали не з Рівного, а з Білашева, то трохи попетляли по полях “дорогами місцевого значення” (я ще раз в думках подякував Богу за свою передбачливість, що свого часу придбав таки “Ниву”, а не щось інше). Наша траса від села Білашів пролягала, власне, через с. Мізочок (це ми об'їхали колишній райцентр, с.м.т. Мізоч, “скостивши” десь 6-7 км) — с. Озерко — с. Борщівка — с. Мости і, нарешті (там при трасі стоїть досить великий інформаційний знак з вказівником повороту), урочище Гурби.
- Дорогою, звичайно, насолоджувалися краєвидами (див. нижче) і робили нетривалі зупинки, щоби помилуватися то озерцем, то річечкою, то стрімким, буквально карпатським, спуском-серпантином, то маковим полем (мак там зовсім не той, котрий “потрібен”. Наркам можна не турбуватися :)).
Як би там не було, але нарешті приїхали до “епіцентру” Гурб — пам'ятного знаку у вигляді Божої Матері, котра мені нагадала статую Христа Спасителя в Ріо-де-Жанейро в мініатюрі і оригінально викладеного кущами Тризуба.
Там ми швиденько сфотографувались (вірніше, я швиденько сфотографував всіх інших :) і тут до нас підійшов отець Нифонт (мирське ім'я Володимир) у звичайному робочому одязі. Мій кум Володимир його вже знав раніше, тому представив всіх один одному і попросив отця Нифонта побути тимчасово екскурсоводом.
Отець Нифонт на даний час офіційно є настоятелем чоловічого Свято-Воскресенського монастиря, котрий своїми ж руками і будує (ступінь готовності я б оцінив десь у 20-25%) , засновуючись лише на доброчинних пожертвах. На той час там проживав ще один помічник, котрий звідкись просто приїхав допомогти. Одночасно отець Нифонт ще є:
великим прихильником вивчення історії України і неофіційним екскурсоводом по гурбинським місцях бойової слави УПА;
блюстителем порядку (охоронець, впорядкувальник території) майбутнього музею-заповідника та місць перепоховання загиблих воїнів УПА (зараз перепоховано 29 чоловік);
основний “штовхач”, котрий не дає органам влади забути про потреби довести до кінця роботи по організації музею-заповідника (з гіркотою отець Нифонт говорив, що практично всі добрі починання влади закінчуються незадовго після їх початку і майже ніколи не доводяться до кінця).
Його розповіді вражали глибиною знань та широтою охвату предметної області (отець Нифонт з легкістю оперував як відомими і вже опублікованими історичними фактами, так і невідомими широкому загалу свідченнями очевидців та учасників тих подій, а також був добре обізнаний з фальсифікаціями янучарів-табачників та “кровавої кремлядської гебні” і легко їх спростовував).
Саме від отця Нифонта я особисто дізнався про два факти, пов'язані з гурбинською битвою, які раніше були мені невідомі:
Факт №1
Історично так склалося, що в тих місцях (навколишніх селах) особливо з початком 2-ї світової війни зав'язався досить складний вузол національно-релігійних проблем, пов'язаний з проживанням в тих місцях українців та поляків. І з оповідей о. Нифонта слідувало, що не завжди вельми гладко та справедливо ті питання вирішувалися з будь-якої сторони. Але того вирізання всього живого по селах, котре закидається поляками в сторону УПА, не було однозначно. А натомість був ультиматум УПА Армії Крайовій (у відповідь на її акцію по спаленню українських сіл), щоби в 3-денний термін всі поляки покинули одне, чи два своїх села. Інакше обіцяли зробити те саме, що АК зробила з українськими селами. І поляки (жінки, старі й малі) ці села таки покинули (навантажили все добро на підводи і виїхали). А залишилися там лише чоловіки-поляки зі зброєю, які й були розгромлені переважаючими силами УПА, да.
Одночасно у ті страшні часи і з української, і з польської сторони мали місце непоодинокі приклади героїзму, коли мирні люди однієї національності рятували й переховували інших.Факт №2
Зараз появилося достатньо інформації (але ще не опублікованої), котра дозволяє однозначно стверджувати, що битва під гурбами була великою спецоперацією “кровавої гебні”. В двох словах напишу як було задумано НКВД:
під різним приводом в урочище Гурби стягуються максимальні сили (курені та сотні) УПА. Це стало можливим завдяки тому (увага!), що на той час агенти НКВД проникли не лише до керівного складу повстанських сотень та куренів (командири та заступники), але навіть до Генерального Штабу УПА! За сприяння польського уряду в еміграції практично вся агентура польської дефензиви перейшла до НКВД! Це ж треба було так ненавидіти українців, щоби навіть після пакту Молотова-Ріббентропа, який фактично став причиною зникнення Польщі з карти світу, все-одно намагатися знищити Україну хоч би й руками свого ворога, кремляді :(.
після того, як в урочище Гурби мала бути стягнута максимальна повстанська потуга, УПА мала провести (і провела) всезагальну мобілізацію. Це все знову відбувалося під повним контролем НКВД. Навіщо? - А щоби одним ударом в одному місці позбавитися і від регулярних повстанських з'єднань, і від “неблагонадійного елементу”.
- як я вже писав вище, музей Уласа Самчука в с. Дермань
- місце загибелі Головного командира УПА-Північ «Клима Савура» - генерал-хорунжого Дмитра Клячківського (недалеко від с. Суськ, звідкіля родом моя Ольга і де донині проживає моя теща).
2 коментарі:
Додам у вигляді камента посилання на ще один допис на тему Гурб. Просто для зручності, щоби в одному місці все було компактно.
І ще одне посилання з інформацією про діяльність та могили повстанців додам.
Дописати коментар