неділя, 15 червня 2008 р.

Дзенська історія (коан) про добро та зло

Один з моїх улюблених коанів.

За педантичну точність не ручаюся, але суть 100% вірна.

Одного разу учень вирішив піти від Вчителя (загордився і став вважати, що йому вже нІчому вчитися) і прийшов до нього, щоби повідомити про цю новину.
Вчитель не заперечував, лише дав йому одне запитання:
- Скажи, коли тобі якась людина причинить зло, чим ти їй відплатиш?
Учень майже не задумуючись відповів:
- Ти, Вчителю, мене завжди вчив, що завжди і в будь-яких обставинах слід людям віддячувати лише добром.
Вчитель продовжив:
- Добре. А тепер скажи, чим ти відплатиш людині, котра зробила тобі добро?
Учень трохи задумався, проте знову ж таки, хоча й менш впевнено, відповів, що і в цьому випадку він відплатить добром.
Вчитель тоді завважив, мовляв, як це так, і за зло - добром, і за добро - також добром? І чи не образиться та добра людина, коли взнає, що таким самим добром відплатили колись і за зло? І яка ж тоді різниця між отою злою людиною і ним самим?
Тут учень вже задумався надовго, і, не знайшовши відповіді, попрохав Вчителя розтлумачити цю головоломку.
Вчитель посміхнувся і сказав:
- Запам"ятай, в таких випадках за добро слід віддячувати добром, а за зло - по справедливості.
Учень красно подякував і далі продовжив своє навчання у Вчителя .

В якості тренінгу для медитації пропоную задуматись над змістом даного коану.

Підказки:

1.
Відомо, що Дзенські коани являють собою логічні парадокси і в рамках "звичайної" (дуальної) логіки не мають розв'язку.

2. Також варто не забувати, що в Дзенських коанах має значення абсолютно все: і ситуація, і думки, і почуття...

3. При медитаціях над коанами слід повністю відключати логіку та інтелект.

4. Всі три підказки, написані вище, також не мають логіки. Власне як і це саме твердження.

5. Твердження попереднього, четвертого, пункту може бути:
  • або істинним, або хибним
  • і істинним, і хибним
  • ні істинним, ні хибним.
  • все разом одночасно :))).

Немає коментарів: